Батькам дошкільнят і школярів: як покращити навчальні можливості дитини
Опубліковано 19 Липень 2022 о 10:00
Блог Діти в місті Кривий Ріг > Батькам дошкільнят і школярів: як покращити навчальні можливості дитини
Photo: Freepik
Читати-вчити-зубрити, читати-вчити-зубрити – складається враження, що саме так виглядає стандартна стратегія навчання. Як дитині почуватися комфортно в такому чіткому алгоритмі? Як дотримуватися ритму школи і не втратити власну іскру?
«Діти в місті» перебрали купу нових досліджень, і відібрали для вас найцікавіші.
Малюки і гаджети
Американські нейробіологи виявили, що нервова система малюків змінилася у порівнянні з малюками 7 та більше років тому. Дослідження проводилися у 2021 році й порівнювалося з такими ж поведінковими дослідженнями 2014 та 1997 років.
Сучасні малюки сприймають смартфон чи планшет не як окрему іграшку, а як продовження мами. Раніше подібні емоції виникали, наприклад, на мамині окуляри. Гаджет – частина нової реальності у дитини. Адже вона з самого народження бачить на екрані справжніх батька у відрядженні чи дідуся з бабусею, які тут і зараз спілкуються з нею.
Photo: Freepik
Формування корисних навичок у дитини починається після 2-х років. До 24 місяців дитина вивчає і поглинає світ зовні, переважно це не систематичне навчання. Вчені виділили вік, коли закладаються базові навчальні навички дитини, і поділилися рекомендаціями.
- 2-3 роки – діти плідно вивчають нові слова, спілкуючись з бабусями або відео-нянями. Набагато краще, ніж під час перегляду відео.
- 4 роки – приділіть увагу аудіюванню. Діти чудово сприймають читання на слух. При чому великої різниці немає, це аудіокнига чи живе читання.
- 4-6 років – більше навчальних відео. В цей час мозок жадібно поглинає будь-яку інформацію, аби скласти свою картину світоустрою.
Читайте також: Школа для батьків: як навчити дитину вчитися
Плавання і активність мозку
Вчені із Делаварського університету запропонували дітям плавати. Просто більше плавати.
Вони взяли дітей 6-12 років і попросили їх запам’ятати якомога більше нових слів. Єдина умова, запам’ятовувати потрібно було після однієї з трьох справ: гри з розмальовками, занять фітнесом або плаванням. І саме після плавання діти на 13% краще запам’ятовували нові слова.
Будь-які фізичні навантаження підвищують рівень особливого білка нейтрофіна, тобто підвищують активність мозку. Але тоді чому плавання, а не фітнес?
Плавання – це заняття, яке діти можуть виконувати без особливих роздумів, автоматично. Не потрібно вивчати купу нових рухів, як при фітнесі. Тому підвищена активність мозку йде не на запам’ятовування нових вправ, а на вивчення нових слів, зокрема.
Photo: Freepik
Як налаштувати мозок на вивчення іноземних мов
Дуже складне дослідження проводилося над пацієнтами-епілептиками. Аби передбачати приступи епілепсії, людям імплантували в мозок спеціальні електроди. Через ці електроди можна було відстежувати загальну активність мозку. А після того, людям запропонували вивчати мандаринську китайську мову. Це та мова, де залежно від інтонації склад МА може означати чотири різні посили. І так з усіма складами.
Вчені виявили, що перші та найактивніші налаштування мозку проходили під час аудіальних занять. І саме це було базою для подальшого вивчення нової мови. Ані підручники, ані читання, ані вивчення граматики не дали такого результату.
Вчені радять дітям починати вивчення мови саме на слух. Для цього потрібно хоча б на трішки занурюватися в мовленнєве оточення щодня. Важливо, щоб це відбувалося з носіями мови. Це може бути онлайн-спілкування в інтернеті, комп’ютерні ігри. Можна брати онлайн-приватні уроки з говоріння. Це не так дорого, як репетиторство, бо не важливо, хто це буде – продавець, таксист чи інший школяр. Головне, щоб він був носієм мови. За граматику і тонкощі можна братися пізніше.
Ще один трюк – це перегляд улюблених фільмів, які дитина знає мало не напам’ять. Або обрати стрічку з настільки захоплюючим сюжетом і субтитрами, що дитина буде повністю занурена у події.
Оточуйте слух дитини різними мовами, і вона з легкістю їх вивчатиме.
Photo: Freepik
Математика – наука для підлітків
Люди бувають двох типів – ті, хто любить математику, і ті, хто не дуже хоче з нею стикатися. Цікаве дослідження вчених з Оксфордського університету показало, що математика розвиває пластичність мозку. Зараз все пояснимо.
Учні віком 14-18 років взяли участь у дослідженні. В Британії учні старших класів можуть обирати предмети, які вивчатимуть. Тому у частини студентів математики не було. Кожен учень пройшов сканування мозку та оцінку пізнавальних та інтелектуальних здібностей. Повторне обстеження вчені провели через 19 місяців, щоб порівняти результати.
З’ясувалося, що у студентів, які не вивчали математику, рівень нейромедіатора (гаммо-аміномасляної кислоти) значно нижчий. Тобто, у «математиків» мозок виявився більш пристосованим до навчання і сприйняття нової інформації. Але це не найцікавіше.
Найцікавіше, що успішність в математиці майже ніяк не відобразилася на результатах. Умовні «двієчники» мали такі самі показники, як і умовні «відмінники». Тобто, головне – не вивчити математику, а регулярно нею займатися.
Вам може стати в нагоді наша стаття: Як прищепити дитині любов до математики